CZĘŚĆ A: Realizacja najważniejszych celów w roku 2019
Lp. |
Cel |
Mierniki określające stopień realizacji celu |
Najważniejsze zadania służące realizacji celu |
Najważniejsze podjęte zadania służące realizacji celu |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Nazwa |
Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan |
Osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Zwiększenie dostępności |
Poziom dostosowania podmiotów funkcjonujących na rynku kolejowym do obowiązujących wymagań w obszarze infrastruktury i pojazdów kolejowych oraz innych wymagań formalnych. |
85% |
98% |
Nadzór nad poziomem realizacji zaleceń pokontrolnych, którego stopień wykonania zostanie poddany weryfikacji podczas niezależnych czynności nadzorczych. |
Planowane zadania realizowano poprzez stałe monitorowanie i analizę zgłoszeń wpływających do Prezesa UTK, a związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. W ramach prowadzonych działań nadzorczych dokonano pełnej weryfikacji realizacji zaleceń i zakończono wszelką korespondencję lub inne działania wobec kontrolowanych podmiotów. Wyższa niż planowana wartość miernika wynika ze stałego wzrostu świadomości podmiotów w zakresie przestrzegania regulacji prawnych oraz skutecznych mechanizmów kontroli w gestii Prezesa UTK. |
2. |
Ograniczenie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. |
Liczba skarg i zgłoszeń z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego skierowanych do UTK, w przypadku których podjęto interwencję do łącznej liczby skarg i zgłoszeń z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego skierowanych do UTK. |
98% |
100% |
Nadzór nad bezpieczeństwem oraz rynkiem transportu kolejowego poprzez przeprowadzanie kontroli podmiotów nadzorowanych (planowych i doraźnych). |
W roku 2019 Prezes UTK w odpowiedzi na wpływające zgłoszenia (w tym anonimowe), które dotyczyły zagadnień związanych Obejmowały one m.in. działania nadzorcze Reakcja na każde zgłoszenie przyniosła skutek w postaci osiągnięcia wartości miernika na poziomie 100%, a wyższa niż założona wartość była wynikiem sprawnej i systematycznej obsługi wpływających zgłoszeń. |
3. |
Zapewnienie dostępu do rynku kolejowego podmiotom spełniającym wymogi. |
Liczba nadanych uprawnień do liczby złożonych wniosków w danym roku. |
87% |
89% |
Ocena spełnienia wymagań przed dopuszczeniem do uczestnictwa w rynku transportu kolejowego, poprzez:
|
Odpowiednia organizacja pracy komórki realizującej to zadanie – w tym udzielanie kompleksowego wsparcia podmiotom rynku składającym wnioski, co prowadziło do poprawy jakości tych wniosków – wpłynęła na znaczne skrócenie czasu realizacji postępowań i idącą za tym możliwość rozpatrzenia wyższej liczby bieżących wniosków. Wykonanie miernika na wyższym, niż zakładany, poziomie było także możliwe dzięki zakończeniu spraw, które wpłynęły do komórki jeszcze w roku 2018.
|
4. |
Zapewnienie dostępu do rynku typów wyrobów zgodnych z wymaganiami krajowymi i UE. |
Liczba autoryzacji wyrobów wydanych do liczby złożonych wniosków w danym roku. |
75% |
87% |
Weryfikacja spełniania wymagań umożliwiających zapewnienie spójności
|
Odpowiednia organizacja pracy komórki realizującej to zadanie – w tym udzielanie kompleksowego wsparcia podmiotom rynku składającym wnioski, co prowadziło do poprawy jakości tych wniosków – wpłynęła na znaczne skrócenie czasu realizacji postępowań i idącą za tym możliwość rozpatrzenia wyższej liczby bieżących wniosków. Wykonanie miernika na wyższym, niż zakładany, poziomie było także możliwe dzięki zakończeniu spraw, które wpłynęły do komórki jeszcze w roku 2018.
|
5. |
Zapewnienie funkcjonowania na rynku transportu kolejowego podmiotów spełniających wymogi prawa. |
Liczba podmiotów skontrolowanych (posiadających autoryzację lub certyfikat bezpieczeństwa/ ECM) do liczby wszystkich podmiotów (posiadających autoryzację lub certyfikat bezpieczeństwa/ECM). |
82% |
92% |
Nadzór nad działalnością podmiotów rynku kolejowego poprzez:
|
Zaplanowane w tym obszarze zadania wykonano w formie działań kontrolnych, mających na celu sprawdzenie poprawności funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem Osiągnięcie wyższej wartości miernika było wynikiem z jednej strony mniejszej – niż zakładano – liczby nowych podmiotów, którym wydano autoryzację lub certyfikat bezpieczeństwa i certyfikat ECM, a z drugiej strony – rosnącej skuteczności podejmowanych działań nadzorczych oraz dostosowania intensywności, form oraz zakresu działań nadzorczych realizowanych przez Prezesa UTK.
|
6. |
Zapewnienie stosowania na rynku transportu kolejowego wyrobów spełniających wymogi prawa (zarówno podlegających przepisom prawa krajowego jak |
Liczba działań nadzorczych zrealizowanych przez Prezesa UTK w ramach nadzoru nad rynkiem wyrobów przeznaczonych dla kolejnictwa. |
96 |
98 |
Nadzór nad rynkiem wyrobów przeznaczonych dla kolejnictwa poprzez:
|
Planowane zadania zostały zrealizowane poprzez wykonanie kontroli wyrobów podlegających przepisom prawa europejskiego. Osiągnięcie wyższego – niż założono – poziomu wartości miernika było wynikiem realizacji działań nieujętych w planie rocznym, których podjęcie było niezbędne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa. Wpływ na ten poziom miał także indywidualny charakter kontroli, podczas której dokonuje się weryfikacji oraz indywidualnie określa się liczbę wyrobów podlegających kontroli.
|
7. |
Zapewnienie dostępności do infrastruktury przy zachowaniu zasad niedyskryminacji. |
Liczba uregulowanych nieprawidłowości (problemów) w zakresie dostępu do infrastruktury do zidentyfikowanych na dany roczny rozkład jazdy pociągów. |
82% |
82% |
Regulacja dostępu do infrastruktury kolejowej poprzez:
|
|
8. |
Zrównoważenie relacji pasażer-przewoźnik. |
Liczba interwencji UTK w liczbie skarg i reklamacji pasażerów roku bazowego. |
75% |
73% |
Ochrona praw pasażerów w transporcie kolejowym poprzez:
|
Wskazane zadania zrealizowano poprzez rozpatrywanie skarg i reklamacji, których skutkiem było pozytywne rozstrzygnięcie problemu, bądź też udzielenie stosownych wyjaśnień i odpowiedzi. Nieznacznie niższą wartość osiągniętego poziomu miernika spowodowało nieobsadzenie wszystkich stanowisk pracy |
Warszawa, 31 marca 2020 r. |
Ignacy Góra …………………………………………………………………………… |
data |
Podpis kierownika jednostki |