Nawigacja

Przedmiot działalności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Sprawozdanie z wykonania planu działalności Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2019

02.04.2020

dla działu/działów administracji rządowej: n/d

CZĘŚĆ A: Realizacja najważniejszych celów w roku 2019

Lp.

Cel

Mierniki określające stopień realizacji celu

Najważniejsze zadania służące realizacji celu

Najważniejsze podjęte zadania służące realizacji celu

Nazwa

Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan

Osiągnięta wartość na  koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie

1

2

3

4

5

6

7

      1.

Zwiększenie dostępności
i poprawa jakości transportu kolejowego.

Poziom dostosowania podmiotów funkcjonujących na rynku kolejowym do obowiązujących wymagań w obszarze infrastruktury i pojazdów kolejowych oraz innych wymagań formalnych.

85%

98%

Nadzór nad poziomem realizacji zaleceń pokontrolnych, którego stopień wykonania zostanie poddany weryfikacji podczas  niezależnych czynności nadzorczych.

Planowane zadania realizowano poprzez stałe monitorowanie i analizę zgłoszeń wpływających do Prezesa UTK, a związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.

W ramach prowadzonych działań nadzorczych dokonano pełnej weryfikacji realizacji zaleceń i zakończono wszelką korespondencję lub inne działania wobec kontrolowanych podmiotów.

Wyższa niż planowana wartość miernika wynika ze stałego wzrostu świadomości podmiotów w zakresie przestrzegania regulacji prawnych oraz skutecznych mechanizmów kontroli w gestii Prezesa UTK.

2.

Ograniczenie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Liczba skarg i zgłoszeń z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego skierowanych do UTK, w przypadku których podjęto interwencję do łącznej liczby skarg i zgłoszeń z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego skierowanych do UTK.

98%

100%

Nadzór nad bezpieczeństwem oraz rynkiem transportu kolejowego poprzez przeprowadzanie kontroli podmiotów nadzorowanych (planowych i doraźnych).

W roku 2019 Prezes UTK w odpowiedzi na wpływające zgłoszenia (w tym anonimowe), które dotyczyły zagadnień związanych
z zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu, każdorazowo podejmował działania dostosowane do charakteru i wagi zgłoszenia.

Obejmowały one m.in. działania nadzorcze
(w tym dedykowane kontrole), wyjaśnienia
z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ale również skierowanie zgłoszenia do organu właściwego do jego rozpatrzenia.

Reakcja na każde zgłoszenie przyniosła skutek w postaci osiągnięcia wartości miernika na poziomie 100%, a wyższa niż założona wartość była wynikiem sprawnej i systematycznej obsługi wpływających zgłoszeń.

3.

Zapewnienie dostępu do rynku kolejowego podmiotom spełniającym wymogi.

Liczba nadanych uprawnień do liczby złożonych wniosków w danym roku.

87%

89%

Ocena spełnienia wymagań przed dopuszczeniem do uczestnictwa w rynku transportu kolejowego, poprzez:

  1. Prowadzenie spraw związanych
    z wydawaniem, przedłużaniem i cofaniem certyfikatów bezpieczeństwa dla przewoźników kolejowych;
  2. prowadzenie spraw związanych
    z wydawaniem, przedłużaniem, zmianą i cofaniem autoryzacji bezpieczeństwa dla zarządców infrastruktury kolejowej;
  3. prowadzenie spraw związanych
    z wydawaniem, przedłużaniem, zmianą i cofaniem certyfikatów podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie (ECM) w zakresie obejmującym wagony towarowe;
  4. rozpatrywanie wniosków o udzielenie licencji oraz prowadzenie postepowań administracyjnych z zakresu ponownego zatwierdzenia, zmiany, zawieszenia i cofnięcia licencji oraz przedłużających termin na rozpoczęcie licencjonowanej działalności;
  5. rozpatrywanie wniosków złożonych przez przewoźników kolejowych o dostęp do infrastruktury kolejowej w ramach otwartego dostępu na danej trasie.

Odpowiednia organizacja pracy komórki realizującej to zadanie – w tym udzielanie kompleksowego wsparcia podmiotom rynku składającym wnioski, co prowadziło do poprawy jakości tych wniosków – wpłynęła na znaczne skrócenie czasu realizacji postępowań i idącą za tym możliwość rozpatrzenia wyższej liczby bieżących wniosków.

Wykonanie miernika na wyższym, niż zakładany, poziomie było także możliwe dzięki zakończeniu spraw, które wpłynęły do komórki jeszcze w roku 2018.

 

4.

Zapewnienie dostępu do rynku typów wyrobów zgodnych z wymaganiami krajowymi i UE.

Liczba autoryzacji wyrobów wydanych do liczby złożonych wniosków w danym roku.

75%

87%

Weryfikacja spełniania wymagań umożliwiających zapewnienie spójności
i interoperacyjności systemu kolejowego poprzez:

  1. wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych, świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego;
  2. prowadzenie spraw z zakresu zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych.

Odpowiednia organizacja pracy komórki realizującej to zadanie – w tym udzielanie kompleksowego wsparcia podmiotom rynku składającym wnioski, co prowadziło do poprawy jakości tych wniosków – wpłynęła na znaczne skrócenie czasu realizacji postępowań i idącą za tym możliwość rozpatrzenia wyższej liczby bieżących wniosków.

Wykonanie miernika na wyższym, niż zakładany, poziomie było także możliwe dzięki zakończeniu spraw, które wpłynęły do komórki jeszcze w roku 2018.

 

5.

Zapewnienie funkcjonowania na rynku transportu kolejowego podmiotów spełniających wymogi prawa.

Liczba podmiotów skontrolowanych (posiadających autoryzację lub certyfikat bezpieczeństwa/ ECM) do liczby wszystkich podmiotów (posiadających autoryzację lub certyfikat bezpieczeństwa/ECM).

82%

92%

Nadzór nad działalnością podmiotów rynku kolejowego poprzez:

  1. planowanie, organizowanie koordynowanie i nadzorowanie działań kontrolnych, audytowych oraz monitoringu, prowadzonych przez komórki organizacyjne UTK;
  2. opracowywanie, przegląd oraz aktualizacja procedur działań nadzorczych;
  3. określanie priorytetów działań nadzorczych Prezesa UTK oraz opracowywanie rocznych planów nadzoru Prezesa UTK.

Zaplanowane w tym obszarze zadania wykonano w formie działań kontrolnych, mających na celu sprawdzenie poprawności funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem
u autoryzowanych zarządców, certyfikowanych przewoźników oraz podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych.

Osiągnięcie wyższej wartości miernika było wynikiem z jednej strony mniejszej – niż zakładano – liczby nowych podmiotów, którym wydano autoryzację lub certyfikat bezpieczeństwa i certyfikat ECM, a z drugiej strony – rosnącej skuteczności podejmowanych działań nadzorczych oraz dostosowania intensywności, form oraz zakresu działań nadzorczych realizowanych przez Prezesa UTK.

 

6.

Zapewnienie stosowania na rynku transportu kolejowego wyrobów spełniających wymogi prawa (zarówno  podlegających przepisom prawa krajowego jak
i europejskiego).

Liczba działań nadzorczych zrealizowanych przez Prezesa UTK w ramach nadzoru nad rynkiem wyrobów przeznaczonych dla kolejnictwa.

96

98

Nadzór nad rynkiem wyrobów przeznaczonych dla kolejnictwa poprzez:

  1. planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie działań kontrolnych, audytowych oraz monitoringu, prowadzonych przez komórki organizacyjne UTK, w tym zwłaszcza przez oddziały terenowe,
  2. nadzór nad rynkiem wyrobów przeznaczonych dla kolejnictwa, tj. nad spełnieniem wymagań prawnych przez: składniki interoperacyjności i podsystemy, wyroby dopuszczone na podstawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, urządzenia ciśnieniowe, urządzenia kolei linowych, a także wyroby stosowane w metrze.

Planowane zadania zostały zrealizowane poprzez wykonanie kontroli wyrobów podlegających przepisom prawa europejskiego.

Osiągnięcie wyższego – niż założono – poziomu wartości miernika było wynikiem realizacji działań nieujętych w planie rocznym, których podjęcie było niezbędne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa. Wpływ na ten poziom miał także  indywidualny charakter kontroli, podczas której dokonuje się weryfikacji oraz indywidualnie określa się liczbę wyrobów podlegających kontroli.

 

7.

Zapewnienie dostępności do infrastruktury przy zachowaniu zasad niedyskryminacji.

Liczba uregulowanych nieprawidłowości (problemów) w zakresie dostępu do infrastruktury do zidentyfikowanych na dany roczny rozkład jazdy pociągów.

82%

82%

Regulacja dostępu do infrastruktury kolejowej poprzez:

  1. prowadzenie postepowań dotyczących nadzoru nad umowami o udostępnienie infrastruktury kolejowej sprawowanego w zakresie zawierania przez zarządcę infrastruktury kolejowej i przewoźnika kolejowego umów, wyrażenia przez Prezesa UTK zgody na rozwiązanie umów, wyrażenia przez Prezesa UTK zgody na rozwiązanie umów oraz zatwierdzenia przez Prezesa UTK ramowych umów na udostepnienie infrastruktury kolejowej;
  2. rozpatrywanie skarg przewoźników kolejowych w zakresie przydzielania tras pociągów, opłat oraz dostępu do infrastruktury i korzystania przez przewoźników z przydzielanych tras.

 

8.

Zrównoważenie relacji pasażer-przewoźnik.

Liczba interwencji UTK w liczbie skarg i reklamacji pasażerów roku bazowego.

75%

73%

Ochrona praw pasażerów w transporcie kolejowym poprzez:

  1. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach
    o naruszenie przepisów o ochronie praw pasażerów;
  2. przyjmowanie i rozpatrywanie skarg pasażerów.

Wskazane zadania zrealizowano poprzez rozpatrywanie skarg i reklamacji, których skutkiem było pozytywne rozstrzygnięcie problemu, bądź też udzielenie stosownych wyjaśnień i odpowiedzi.

Nieznacznie niższą wartość osiągniętego poziomu miernika spowodowało nieobsadzenie wszystkich stanowisk pracy
w komórce rozpatrującej skargi pasażerskie. Skutkowało to większym nakładem pracy dla zatrudnionego personelu i brakiem możliwości rozpatrzenia wszystkich wpływających do Urzędu skarg. Dodatkowo część kierowanych do UTK spraw była przekazywana jedynie do wiadomości lub niezgodnie z właściwością Urzędu (z pominięciem przewoźnika).

 

 

Warszawa, 31 marca 2020 r.

Ignacy Góra

……………………………………………………………………………

data

Podpis kierownika jednostki

 

 

Metadane

Data publikacji : 02.04.2020
Data modyfikacji : 08.05.2024
Podmiot udostępniający informację:
BIP - Urząd Transportu Kolejowego
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ignacy Góra Prezes Urzędu Transportu Kolejowego
Osoba udostępniająca informację:
Maciej Bębenek Biuro Prezesa
Osoba modyfikująca informację:
Piotr Ziębiński
do góry